Sunday, January 30, 2011

Angan-anganku 2



Kite bertemu kembali dalam rancangan Angan-anganku bersama Saya ..


Anganku-anganku yang kedua ialah :

2) Nak beli kereta MyVi (eh betol ke eja ni??)


MyVi je?? Ye.. haah MyVi je buat mase ini..

MyVi wane putih, grey atau green methalic.. Blue methalic pon ok jgak kan??

Kenapa MyVi??

sebab aku rasa kereta ni cute dan affordable (bila dah keje nanti..)Lagipon mase belajar keta uncle tu kate aku ni tangan x kuat..Die cakap aku ni nnti kalo nk beli keta beli yg kecik2 je..Pasal nk tarik hand break pun x kuat.. Die takot x lepas..Plus keta perodua ni x pakai banyak minyak kan??Jimat..

hehe.. kaloo dpt beli keta aku nk beli keta manual (ceh blagak!!! hehehe..) Round-round tepi laut tepi sungai suka hati aku..Pegi sekolah tempat mengaja, dalam on the way balik kutipla anak murid sorang dua tumpangkn balik umah.. seronok kan? Perkara yang aku x dpt buat ms jd student kat sekolah, jrg dpt naek keta cg.. bukan mak ayah x de keta, tp naik keta cg tu mcm penghargaan dn buat kita semngat sket nk g sekolah..hehehe..

3) Nak jadi businesswoman apabila umur plus minus 30..

apabila jadi businesswoman, antara benda2 yang aku nak jual ialah..

$ karipap PANAS

plan aku nak mulakan dengan amik tempahan untuk kenduri-kenduri (chewahh...)
actually karipap aku penah mendapat tempahan dah pon.. 90 biji = RM 30 oklah tu for student. ni masa aku berniaga masa minggu konvo kat UPM tahun lepas.. UPM bukak peluang untuk student berniaga, so aku pon take partlah.. yang paling menggembirakan hari-hari karipapku habis kecuali hari pertama.. ade baki dalam less than 10 biji (actually karipap yang dijual untuk first day lebih kurang 80 atau 90 biji tapi yang tinggal cuma 10 biji, aku sngat bersyukur kira ok la tu bagi aku for the beginner) yang aku perasan orang yang sama yang datang hari-hari.. dan sekali die beli tu die beli banyak.. Alhamdulillah.. rezeki aku. sebenarnya karipap bukanlah makann utama yang gerai aku jual, cume saje je letak untuk test market..makanan utama ialah mee sup,mee rebus dan keluarga2nya lah.. mee sup tu pon sgt lah sedap.. dimasak oleh budak laki dr team kami tau!! bak kate sorang customer kami : resepi mak sapelah ni, gred A++)

Tapi gerai kami yg agak tersorok di belakang dan hujung tu agak bersaing jgk dgn peniaga2 senior (peniaga tetap ; bkn student ) yang mane skill business diorg lg mntap dr kami..

tapi rezeki kami bila karipap tu laris sampai org tempah..

yang selalu datang beli hari-hari tu dalam kuantiti yang banyak aku rase pegawai di situ kot..tempahan karipap yang aku dapat pd hari kedua berniaga tu pon dr geng2 diorang jgk, dorang nk bg mkn petang vip untuk minum petang..


perancangan masa dekat pulak.. aku nak jual karipap dekat kolej.. jual dalam blok kediaman pada setiap sabtu ahad untuk cover balik duit yang aku dah bazirkan hehehehe :P

so kalau seminggu bleh dapat RM 30..

RM 30 x 10= RM 300 kalo rajin bleh dpat lebih lagi :D

common2x usahawan muda!!!


$ bisness kek dan kuih muih yg aku reti wat..

erm.. kuih ape yg aku geti wat ek.. x la byak sngat.. tp kebanyakannya kuih yang berunsurkan pastri .. so sesuai bukak bakery shop lah ek?? tidak-tidak..

aku bukan professional dalam membuat kek-kek ni, aku x geti kulinari-kulinari ni..

buat mase ni angan-angan aku nak amik tempahan dari rumah je..kecik2.. bila dah maju dan laris blehla bukak bakery shop ke ape, upah chef la kalo nk jual kek berhias tu.. aku geti kek simple2 je.. (hihi.. berangan lebih kan??) tambah dengan biskot coklat cip ala2 yang

jual kat mega mall tu.. (yang ni aku aku kena memahirkan diri dulu..) agak2 bolehla kalo nk memenuhi impian aku masa darjah satu kan iaitu nak keje di kilang biskot,, apa punya cita2 lah budak kecik ni kan ;P


& Amik tempahan craft-craft

ehmm..aku minat sangat craft-craft ni.. tapi x berapa reti sangat pon..reti sikit2 je tp x pe bleh blajar kalo ade minat kan?? nanti aku nk p mntak keje part time kat kedai bunga telor untuk pgantin tu.. bleh blaja mcm2.. hehe.. bleh mencntikkan rumah aku..bleh menjimatkn kos2.. kos ape??? x tau xtau... ;P

haha paling koman aku nak beniaga bekas bunga telor dari surat khabar tu singgit satu.. untung tapi takes time gile nk buat satu-satu tu.. eh tapi kalo aku mahir bleh wat sebesar tempayan kan? yang tu dalam seratus lebih atau lebih..

$ Aaa.. niaga apa lagi ek??

tusyen? tulis buku? amik upah wat portal website untuk fizik??tak..tak..tak.. aku x reti wat benda-benda ni.. banyak betol yang aku nak niagakan ni.. dahla ade yg x reti lagi skarang ni.. x pe2 dalam hidup ni kite kena sentiasa belajar kan??so start dari sekarang aku half on the way.. masih samar-samar lagi.. Tapi pape pon doakan hati aku ni tetap ye?? tidak berbolak-balik.. korang pon kalo jumpe aku kat mane2 tgah bniaga support-supportla.. (Poyo btol ayat aku hehehe.. )

aah.. angan-anganku yang keempat plak ;

4) Nak beli mesin jahit dengan duit simpanan biasiswa aku ni.

kalo cukup duit dan aku x boros2, aku nak beli mesin jahit apple..ni ha gambar die.. mungkin realitinye lagi cantik kot..

harganya RM 2999..
beli ni siap dengan alat2 die skali.. bukan mesin jahit kosong je..
aku pon dah x ingat psl dah lame x usha..
tambahan pula dia akan bagi kursus jahitan selama 6 bulan atau ikot suka hati kita nk amik bila.. aku cadang nak beli lepas abis blaja, dan p kursus tu sementara menunggu posting..tu pasal kena simpan duit biasiswa, kan x keje lagi..

Ape nak buat ngan mesin jahit ni??? Nak menjahitla!!! sebagai hobi aku yang cenderung kepada craft-craft. dengan mesin ni bukan saja bleh jahit baju tp dengan beg dan mcm2 lagi yang kreatif-kreatif.. juga dilengkapi dengan mode sulaman dan jugak berbagai jenis tapak dan jarum jahit tmasok tapak untuk jahit zip dan getah pinggang guna mesin.. X de la aku takot2 kantoi ngan mak aku sebab asik patahkan jarum jahitnye lagi hehehehe..

Tapi sebenarnya aku bukn pandai sangat jahit pon.. malah dah setahun x main mesin jahit. aku tahu jahit baju kurung ngan bj kurung pahang tu pon x kemas mane.. sebb tu lah nk mesin jahit sendiri, bebas untuk bereksperimentasi :D
Okeh.. ini saja angan-anganku buat masa ini.. nanti aku tambah la dari masa ke smasa.. (Ingat blog ni nak cite pasal angan-angan saje ke ?? )

Korangpon mesti ade angan-angankan?? JAdikan ia kepada realiti dengan usaha yang gigih!!!

No comments:

Post a Comment