Thursday, January 27, 2011

Bukan ku pinta..

" Belajar tinggi-tinggi takkan tak cerdik-cerdik lagi "..



Ni pon salah satu ayat abah penah cakap kat aku, dan ade jugak beberapa orang lain yang pernah cakap mcmni kat aku..

Bukan ku pinta lembab begini.. T__T..



Salahke kalau aku lembab sikit dari orang lain..

Tapi lembab-lembab aku, aku tahu otak aku boleh kalahkan orang normal..

Otak yang cerdik sangat pon, tapi kalau hati x cerdik, no moral value x de guna jugak kan?



Aku rasa bukan otak aku yang lembab, telinga kot, heheheh..

Aku lagi cepat cath up benda yang aku baca berbanding yang orang ajar secara oral..

Mata aku sangat laju kot, sangat aktif.. dalam bas bleh bc lagi..

Malah aku berbakat menjadi penjaga gol yg baik sebab mata aku yg laju ni :P (Dah terbukti tau!!)

Sebab tu kalo aku x study mmg aku x tau ape2 kot.. pasal dlm kelas aku out, berangan hbis..

Tak taula kenapa aku pelik mcmni..

Malah kalau orang ckap bnda mudah dengan aku pon aku lambat pick up..

contohnye kalau pegi kedai, mesti orang akan tanye " Nak plastik?"

aku pulak agak lambat nak paham dan x dengar clear sangat psal org tu ckp laju kot.. maka aku jawab "Hah?"

Setelah agak lame tercengang baru aku jawab "Ooh.. plastik ye..Nak nak.. "

Macam bengap sangat aku ni kan?? (Memang bengap pon..)


Satu lagi yang aku kurang adalah Emotional Inteligent.

Ni membuatkan aku jadi cepat tension.moody, x yakin dan pelbagai lagi emosi negatif..

Mungkin sebab aku kurang perhatian dari keluarga dari kecik kot..

Ingat lagi family penah cakap ms kecik2 aku ngis x renti2 mcm ahmad albab smpaila umo 2 tahun lebih,. ms azan je aku berenti..

Tu starting pada EQ aku yang low ni agaknye..



Disebabkan low EQ ni,, selalu bonus mark aku dlm kelas kwn2 yg dapt.

Besenya lecturer akan tye soalan2 dlm kelas scara oral kan, aku ade idea nk jwb, tp aku ckp slow sangat,takot slah. Last2 kwn sebelah aku yang dengar tu plak yg dpat pasal die sebut semula jwpn aku..

Tulah,, sape suruh low confident sangat kan.. dah rugi.. korang jangan jd macmni..



Pasal IQ, aku rasa aku agak ok kot.. cume kurng EQ je, menjadikan IQ aku kurang menyerlah dn pasif sangt.. Aku rasa saat aku jadi student cemerlang sepanjg zaman blajar ni adalah ms aku ada EQ yang tinggi.. aku happy, bersemangat walaupon x la rajin sangat, keje sekolah pon x wat tp still bleh jd antara yg cemerlang dlam sekolah.. Dan aku sngt rindu zaman-zaman tu,,

Dan 'lumpy' aku ni buat aku nmpk mcm budak-budak..
Walaupon aku memang budak-budak pon..
Tapi ade benda yang aku lebih matang berbanding orang yg nampak matang tu ye ..
(Aku tahu bezakan yang mane buruk dan jahat, yang mane boleh menganiayai orang berbanding orang yg kononnye matang tu ye... tu hanya matang pada GAYA )
AKu percaya kematangan tu akan datang suatu masa nanti :)
Allah nak aku kenal betul-betul asam garam dunia dan erti hidup baru aku bleh jd matang KOT...



Bukan ku pinta jadi begini...

Pada aku, tiap kelemahan yang aku ada, aku masih menyumbang pd orang lain untuk berbuat kebaikan.. Bila aku lumpy ni, mungkin bleh jdkn mana2 makhluk Allah mensyukuri nikmat Allah, dan x pandang rendah pada kekurangan makhluk lain..

Dan jugak sebab aku lumpy, orang nmpk aku senang dibuli walaupon aku x la se- 'idiot' yg mereka sangkakan.. tapi, sebab aku senang dibuli ni, aku lebih memahami orang yg dalam kesusahan.. dan aku x mudah pndg rendah pd orang lain, sbb aku percaya msing-masing ade kelebihan yg tersendiri.. dan Allah sangat menyayangi makhluknya..

(Siapa yang sayangkan aku tolong doakan aku x lumpy sangat ye :))..

2 comments: